RSS-linkki
Kokousasiat:https://www.pomarkku.fi:443/d10julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://www.pomarkku.fi:443/d10julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 14.12.2023/Pykälä 61
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Pomarkun kunta Kokousnumero
14.12.2023 § 61
|
|
________________________________________________________________________________
§ 61
Kunnanhallitus 07.11.2023 § 194
Talousarviosta ja suunnitelmasta säädetään kuntalain 110 §:ssä seuraavasti:
"Valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi vuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi".
Talousarvion ja -suunnitelman tulee toteuttaa kuntastrategiaa ja turvata kunnan tehtävien hoitaminen. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Taloussuunnitelman tasapainossa voidaan ottaa huomioon talousarvion laadintavuoden taseeseen kertyväksi arvioitu ylijäämä.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot ja siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan.
Kunnanhallitus on antanut vuoden 2023 talousarvion laatimisohjeet kokouksissa 20.6.2023 / 122 § ja 9.9.2023 / 163 §. Ohjeiden mukaan vuoden 2024 talousarvioesitys laaditaan siitä lähtökohdasta, että kunnan järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien nykyinen palvelutaso pystytään säilyttämään. Uusia menokehitystä lisääviä toimintoja ei voida käynnistää muutoin kuin pakottavista syistä.
Inflaatio sekä työ- ja virkaehtosopimusten korotukset nostavat väistämättä kustannuksia vuonna 2024, vaikka palvelutasossa ei tapahtuisi muutoksia. Kustannusten kasvun ohella merkittävä haaste on verorahoituksen (verotulot + valtionosuudet) negatiivinen kehitys. Viimeisimpien ennusteiden perusteella verotulot laskevat vuonna 2024 noin 0,3 milj. euroa ja valtionosuudet peräti 0,6 milj. euroa kuluvaan vuoteen nähden.
Lautakuntien on tullut antaa oman toimialueensa talousarvioehdotukset 6.10.2023 mennessä. Lautakuntien esitysten perusteella vuoden 2024 talousarvion toimintajäämä on noin 6,3 milj. euroa. Verorahoitusennusteet huomioiden käyttötalouden toimintajäämän enimmäismäärä tasapainoisen talousarvion saavuttamiseksi on noin 4,7 milj. euroa. Tämä edellyttäisi, että vuoden 2024 nettomenot toteutuisivat 1,1 milj. euroa kuluvaa vuotta pienempinä.
Ilman sopeutustoimia vuoden 2024 talousarvio on lähes 1,6 milj. euroa alijäämäinen. Kunnanjohtajan alustavaan tasapainotusesitykseen on toimialajohtajien kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta sisällytetty sopeutustoimia, jotka parantavat vuoden 2024 talousarvion toimintakatetta 265 000 eurolla. Tuloveroprosenttiin esitettävä korotus huomioiden talouden tasapaino parantuisi arviolta 450 000 euroa lisää.
Edellä esitetyillä toimilla vuoden 2024 talousarvio muodostuisi noin 0,87 milj. euroa alijäämäiseksi vuosikatteen jäädessä sopeutustoimista huolimatta 0,19 milj. euroa negatiiviseksi. Talouden tasapaino on edelleen heikko.
Verorahoituksen alenema ja ennakoitu kustannusten kasvu huomioiden talouden tasapainon saavuttaminen suunnitelmakaudella 2024-2026 edellyttää sekä veroprosenttien korottamista että merkittäviä toiminnallisia sopeutustoimia heti vuodesta 2024 lähtien.
Esityslistan oheismateriaalina on lautakuntien talousarvioesitysten ja edellä esitettyjen alustavien talouden sopeutustoimien perusteella muodostuva tuloslaskelmaennuste vuodelle 2024.
Valmistelija Mikko Airaksinen
Esittelijä kunnanjohtaja Mikko Airaksinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus
- aloittaa vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2024 - 2026 taloussuunnitelman käsittelyn
- sekä käy evästyskeskustelun talousarvion jatkovalmistelusta ja talouden tasapainotustoimenpiteistä.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Asiasta käydyn keskustelun jälkeen kunnanhallitus päätti yksimielisesti, että kunnan tulee toteuttaa vuoden 2024 aikana 300 000 euron sopeuttamistoimet.
Lisätietoja
Kokoustauko asian käsittelyn jälkeen klo 18:57 - 19:10. Merkitään, että Jaakko Aromaa poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen.
Kunnanhallitus 21.11.2023 § 211
Kunnanjohtajan ehdotuksessa talousarvioon on tehty kunnanhallituksen evästyksen perusteella muutoksia, jotka lisäävät toimintatuloja 55 000 euroa ja vähentävät toimintamenoja yhteensä 245 000 euron verran. Edellä mainittujen sopeutustoimien lisäksi päivittyneiden tietojen perusteella tehty tarkistuksia, jotka lisäävät käyttötalouden menoja 36 000 euron verran.
Kunnanjohtajan vuoden 2024 talousarvioehdotuksen mukaan käyttötalouden menot ovat 8,04 milj. euroa ja tulot 2,04 milj. euroa. Toimintamenot ovat noin 33 0000 euroa eli 0,41 % suuremmat kuin vuoden 2023 syyskuun muutetussa talousarviossa. Toimintatuotot ovat noin 80 000 euroa eli 3,59 pienemmät kuin vuoden 2023 muutetussa talousarviossa.
Toimintajäämän määrä ehdotuksen mukaan on 6,00 milj. euroa, mikä on noin 113 000 euroa ja 1,92 % enemmän kuin vuoden 2023 muutetussa talousarviossa.
Talousarvioehdotus on päivitetty kunnanvaltuuston 16.11.2023 veroprosentteja koskevien päätösten mukaisilla verotuloarvioilla. Valtuusto määräsi vuoden 2024 tuloveroprosentiksi 9,90. Kiinteistöveroprosenteissa on huomioitu hallituksen eduskunnalle tekemä esitys maapohjan kiinteistöveroprosentin eriyttämisestä yleisestä kiinteistöveroprosentista. Muilta osin kiinteistöveroprosentit pysyvät ennallaan vuonna 2024.
Verotulojen kokonaismääräksi on arvioitu 4,20 milj. euroa. Kunnallisveron määräksi ehdotuksessa arvioidaan 3,20 milj. euroa, kiinteistöveroksi 0,57 milj. euroa ja yhteisöverotulojen osuudeksi 0,43 milj. euroa.
Valtionosuudet on arvioitu Kuntaliiton esittämien laskelmien pohjalta. Valtionosuuksien määräksi talousarvioehdotuksessa on merkitty 1,54 milj. euroa, mikä on noin 0,61 milj. euroa ja 28,4 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2023 muutetussa talousarviossa. Valtionosuuksien lasku kuluvaan vuoteen nähden selittyy merkittäviltä osin kuntien rahoitukseen sote-siirtolaskelmien perusteella tehdyillä leikkauksilla. Hyvinvointialueuudistuksen lopullinen vaikutus Pomarkun kunnan valtionosuuksiin on merkittävästi vuoden takaisia ennakkolaskelmia suurempi.
Talouden tasapainon vähimmäistason tavoitemittari on, että vuosikate riittää kattamaan suunnitelman mukaiset poistot. Tavoitteen saavuttaminen vuonna 2024 ei ole mahdollista huomioiden odotettavissa olevan verorahoituksen (verotulot ja valtionosuudet) vähenemä.
Talousarvioehdotuksen mukaan Pomarkun kunnan vuosikate vuonna 2024 on 0,37 milj. euroa negatiivinen ja tilikauden tulos on 1,05 milj. euroa alijäämäinen. Myös taloussuunnitelmavuodet 2024-2025 ovat ehdotuksen mukaan alijäämäisiä. Pomarkun kunnan talouden tasapainottaminen edellyttää merkittäviä sopeutustoimia taloussuunnitelmakaudella.
Investointimenojen kokonaismäärä vuodelle 2024 on esityksen mukaan 130 000 euroa. Merkittävin investointi talousarviossa on 60 000 euron määräraha koulutien leventämiseen. Suunnitelmavuosien 2025-2026 investointiohjelmassa on huomioitu kiinteistöstrategialuonnoksen toimenpidesuositukset rakennusten korjaushankkeisiin, joten investointien määrä kasvaa vuoteen 2024 nähden. Investoinnit jäävät kuitenkin esityksen mukaan merkittävästi edellisvuosia alemmalle tasolle vuosina 2024-2026
Talousarvioehdotukseen sisältyy lainanottoa 1,66 milj. euroa. Lainanlyhennykset huomioiden lainakannan nettomuutos on 0,50 milj. euroa. Lainamäärä vuoden 2024 lopussa on ehdotuksen mukaan 7,08 milj. euroa eli 3 632 €/asukas. Keskimääräinen lainakanta kunnissa vuonna 2022 oli 3 385 €/asukas. Kunnan lainakanta on kasvanut viime vuosien mittavien investointien seurauksena. Taloutta on välttämätöntä sopeuttaa tulevina vuosina lainakannan kasvun hillitsemiseksi.
Esityslistan liitteenä on kunnanjohtajan ehdotus vuoden 2024 talousarvioksi ja vuosien 2025-2026 taloussuunnitelmaksi.
Valmistelija
Esittelijä kunnanjohtaja Mikko Airaksinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus jatkaa vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025 - 2026 taloussuunnitelman käsittelyä liitteenä olevan kunnanjohtajan esityksen pohjalta.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kokoustauko asian käsittelyn aikana kello 18.21-18.39.
Merkitään, että Olavi Leppänen poistui asian käsittelyn lopussa.
Kunnanhallitus 28.11.2023 § 216
Kunnanhallitus jatkaa vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025 - 2025 taloussuunnitelman käsittelyä kunnanjohtajan edellisessä kokouksessa tekemän esityksen pohjalta.
Vuoden 2024 talousarvioon sisältyy henkilöstömenojen 122 000 euron säästötavoite. Talousarvioesitys on käsitelty YT-toimikunnan kokouksessa 27.11.2023.
Kunnanjohtajan 21.11.2023 talousarvioesitys on esityslistan oheismateriaalina.
Valmistelija Airaksinen Mikko
Esittelijä kunnanjohtaja Mikko Airaksinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus:
- käsittelee vuoden 2024 talousarvion ja vuosien 2025 - 2026 taloussuunnitelman kunnanjohtajan 21.11.2023 tekemän esityksen pohjalta.
- tekee ehdotuksen kunnanvaltuustolle vuoden 2024 talousarviosta ja vuosien 2025 - 2026 taloussuunnitelmasta
- oikeuttaa kunnanjohtajan tarvittaessa tekemään talousarvioon teknisluonteisia muutoksia ja korjauksia.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Kunnanhallitus päätti yksimielisesti tehdä kunnanjohtajan kokouksessa tekemän esityksen mukaisesti talousarvioesitykseen seuraavat muutokset: lisätään käyttötalouteen kunnanhallituksen hallinnon tulosalueelle muihin vuokriin ja vastikkeisiin 46 000 euroa, vähennetään peruspalveluiden valtionosuuksista 20 000 euroa.
Lisätietoja
Kokoustauko asian käsittelyn aikana kello 18.34-18.46.
Kunnanvaltuusto 14.12.2023 § 61
155/02.02.00/2023
Päätösehdotus Kunnanvaltuusto hyväksyy liitteenä olevan vuoden 2024 talousarvion ja taloussuunnitelman 2025 -2026.
Elena Iso-Oja |
Elina Taipalus |
Harri Mäenpää |
Jussi Heervä |
Katariina Salmi |
Mika Grönman |
Mikko Airaksinen |
Outi Nordenswan |
Piia Lemström |
Riikka Kalliomäki |
Timo Pihlaja |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |