RSS-linkki
Kokousasiat:https://www.pomarkku.fi:443/d10julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://www.pomarkku.fi:443/d10julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 12.12.2023/Pykälä 234
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Pomarkun kunta Kokousnumero
12.12.2023 § 234
|
|
_________________________________________________________________________________
§ 234
Lausunto valtion väyläverkon investointiohjelmasta vuosille 2025-2032
Kunnanhallitus 12.12.2023 § 234
354/08.00.00/2023
Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 -suunnitelman, toimeenpanoa.
Investointiohjelmassa esitetään lähivuosien tärkeimmät liikenneinfrahankkeet, jonka talouskehyksen määrittelee Liikenne 12-suunnitelma. Vuosia 2025-2032 koskeva investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus uusien rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista. Väyläverkon investointiohjelma sisältää kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita ja hankekokonaisuuksia sekä pienempiä parantamishankkeita.
Väylävirasto pyytää avoimella lausuntopyynnöllä vuosittain päivitettävästä investointiohjelmasta lausuntoja, joiden kautta tulee esille sidosryhmien tietoa ja näkökulmia investointiohjelmaan liittyen. Lausunnot pyydetään toimittamaan viimeistään 22.12.2023.
Väylävirasto pyytää jatkotyön pohjaksi lausuntoja erityisesti seuraavista asioista:
- Onko mielestänne investointiohjelmassa kokonaisuutena onnistuttu vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin ja muuttuneeseen toimintaympäristöön?
- Ovatko investointiohjelman perustelut vaikutusten kautta tasapuoliset ja selkeät?
- Miten muuttaisitte investointiohjelmaa Liikenne 12 mukaisen liikennemuotokohtaisen talouskehyksen puitteissa ja miten perustelette muutosten paremmat vaikutukset?
- Miten kehittäisitte investointiohjelman laatimisen prosessia, sen päivittämistä ja seurantaa?
- Minkä investointiohjelman ulkopuolisten kohteiden suunnittelua tulisi vaikuttavuuden perusteella edistää lähivuosina?
- Miten muuten haluatte kommentoida investointiohjelmaa?
Lausuntopyyntö ja materiaalit ovat luettavissa osoitteessa:
Valmistelija Mikko Airaksinen
Esittelijä kunnanjohtaja Mikko Airaksinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa valtion väyläverkon investointisuunnitelmasta vuosille 2025-2032 seuraavanlaisen lausunnon:
Kohtaan 1.
Väyläverkon investointiohjelman yleiset tavoitteet hyväksyttäviä. Investointiohjelmassa tulisi kuitenkin huomioida vahvemmin Suomessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä tapahtuneet muutokset. Huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden varmistamiseen tulee kiinnittää erityistä huomioita. Osana toimintaympäristön muutosta investointiohjelman tavoitteissa tulisi huomioida riittävissä määrin myös kokonaisturvallisuutta ja energiatalouden kehitystä palvelevien yritysten logistiikkatarpeet.
Kohtaan 5.
Investointiohjelmaan tulisi sisällyttää suunnitelmat Pori-Parkano-Haapamäki-raideyhteyden parantamiseksi. Pori-Parkano-Haapamäki on konkreettinen elinkeino- ja turvallisuuspoliittinen hanke, jolla toimeenpannaan hallitusohjelman kirjauksia vaihtoehtoisten kuljetusreittien toteutuksesta ja huomion kiinnittämisestä liikenneverkon toimintavarmuuteen ja kriisinkestävyyteen.
Porin ympäristö läheisine Kankaanpään Niinisalon ja Säkylän varuskuntineen muodostaa merkittävän keskittymän sotilaallisen toiminnan ja kaluston liikuttamisen näkökulmasta. Samoin Porin satama on keskeinen kohde kalustokuljetuksille ja sen rooli entisestään vahvistuu vuonna 2024 toteutettavien investointien myötä.
Turvallisuuspolitiikan lisäksi raideyhteydellä on tärkeä elinkeinopoliittinen ulottuvuus. Satakunnassa puhdas siirtymä toteutuu voimakkaana teollisuuden rakennemuutoksena ja uusina logistisina tarpeina. Porin sataman kapasiteettia on kasvatettu investoinnein, mutta kuljetusyhteydet ovat muodostuneet kasvun hidastajaksi.
Nykyisin kaikki Poriin ja Raumalle tai niistä pois kulkeva raideliikenne kulkee Tampereen läpi. Teollisuuden kasvun ja liikenneverkon toimintavarmuuden näkökulmista on välttämätöntä, että tavaraliikenteelle mahdollistetaan vaihtoehtoinen reitti Pori-Parkano-Haapamäki-yhteyden muodossa.
Toimintaympäristössä nähtävissä olevien muutosten vaikutus heijastuu myös maantieliikenteeseen Satakunnassa. Erityisen tärkeää on varmistaa valtatie 23:n toimivuus Porista Pohjois-Satakuntaan. VT23 tulisi lukea maanteiden pääväyläksi - vt2, vt8 ja vt12 tavoin.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Väylävirasto |
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |