”Mitä tulee visuaaliseen ilmeeseen ja värimaailmaan, kuntakentällä yleensä pidättäydytään yleensä maltillisilla linjoilla, eikä brändin kanssa muutenkaan irrotella, puhutaanhan nyt virallisista instituutioista. Mutta miksi kuntabrändi ei voisi olla hieman leikillinen”, kunnanjohtaja Mikko Airaksinen kyseenalaistaa.
”Virallisemmissa asiakirjoissa voidaan toki valita maltillisempi ote”, jatkaa kunnanjohtaja Mikko Airaksinen.
”Idea brändin ytimestä lähti liikkeelle vierailusta Pomarkussa”, kertoo brändityötä tehneen Kissconsultingin toimitusjohtaja Maarika Maury.
”Luulin meneväni perustavalliseen kuntaan, mutta saapuessani Pomarkkuun hurmaannuin. Kokemuksesta kumpusi, että Pomarkku olisi juuri sellainen turvallinen, idyllinen ja yhteisöllinen paikkakunta, jonne olisi hienoa muuttaa perheen kanssa”, Maury tiivistää brändin pohjalla olevaa ajatusta.
Näin yksinkertaiseksi lähtökohdaksi muodostui, että Pomarkku voisi hyvin olla se paras paikka kodille. Että Pomarkussa jokainen voisi tuntea palanneensa kotiin, vaikkei olisi koskaan ennen siellä käynytkään. Tietysti kunta on paras kotipaikka myös yritykselle, yritteliäisyydelle sekä vierailuretkille.
Pomarkun viestinnälliset nostot huomiseen katsova, yhdessä toimiva ja luonnollisesti lähellä ovat myös arvomaailman pohjana. ”Brändi ei ole mitään ilman tekoja ja siksi tärkeäksi tavoitteeksi on nostettu viedä käytäntöön myös kunnan strategisia arvoja”, korostaa brändin innovoinnin ytimessä toiminut Elisa Peltola Kissconsultingilta.
Mitä nämä kolme arvoa tarkoittavat: Huomiseen katsominen on avoimuutta uusille ajatuksille, ihmisille, ilmiöille ja ideoille. Päätökset tehdään huomista ja tulevia sukupolvia silmällä pitäen, eikä peräpeiliin vilkuilla, kun koko ajan kehitetään uutta ja mielekästä toimintaa koko kuntayhteisölle. Pienessä kunnassa yhdessä toiminen on välitöntä ja sitä tehdään moninaisilla tavoilla. Luonnollisesti lähellä tarkoittaa luonnonläheisyyttä ja maantieteellistä läheisyyttä isomman kaupungin Porin palveluihin mutta myös henkistä läheisyyttä, lämminhenkisyyttä, aitoutta, välittömyyttä ja viihtyisää tunnelmaa.
”Ajattelumallissamme brändi, strategia, arvot ja arjen tekeminen yhdistyvät kokonaisuudeksi”, tiivistää Pomarkun kunnanjohtaja Airaksinen brändistä.
Lisätietoja:
Pomarkun Kunnanjohtaja Mikko Airaksinen 040 013 4670, mikko.airaksinen@pomarkku.fi
Kissconsulting toimitusjohtaja Maarika Maury, 050 590 0412, maarika@kissconsulting.fi