Brändi
Yhteinen ilme, yhteinen kunta
Paras kotipaikka sinulle.
Yhteinen ilme, yhteinen kunta
Pomarkun kunnan uusi brändi ja visuaalinen ilme tuli käyttöön keväällä 2024. Uudistustyössä on hyödynnetty niin kuntalaisten, yrittäjien, kesäasukkaiden, vierailijoiden kuin päättäjien ja johdon näkemystä. Tuodaan yhdessä Pomarkku positiivisesti esille yhtenäisellä tavalla.
Kuntabrändi ei ole vain markkinointia ohjaava konsepti, vaan sitä, missä me olemme ainutlaatuisia. Brändi on sekä tapa toimia että kuva identiteetistä ja sitä miltä näytämme ulospäin. Brändin tavoitteena on yhdistää ja nostattaa Pomarkun sisäistä tunnelmaa sekä houkutella uusia asukkaita, yrittäjiä ja matkailijoita. Uudella brändillä saamme kotikuntamme ihanuuden näkyväksi. Jätetään siis vaatimattomuus vähemmälle ja kerrotaan reippaasti Pomarkun hurmaavuudesta!
Brändi uudistuksen lisäksi nostimme esiin kolme Pomarkkua kuvastavaa arvoa: huomiseen katsova, yhdessä toimiva sekä luonnollisesti lähellä. Tarkemmat kuvaukset arvoista löydät brändikirjasta.
Silta kotiin – hanke
Pomarkun kunta toteutti uuden brändin Leader hankkeen yhteydessä yhdessä Aktiivinen Pohjois-Satakunta ry:n kanssa. Hankkeen tavoitteena on kuntalaisten kannustaminen osallistavaan yhteisöllisyyteen, alueen vetovoimaisuuden parantaminen kunnan imagotyötä kehittämällä, asukashankinta ja asumisviihtyvyyden parantaminen. Keskiössä on paikallisidentiteetin vahvistaminen ja yhteisöllisen toimijuuden edistäminen. Tavoitteena on tuoda esiin Leaderin kumppanuutta hankkeessa, joka tähtää maaseutuasumisen mielikuvan
parantamiseen, osallistavaan yhteisöllisyyteen ja paikallisidentiteetin edistämiseen.
Brändikirjassa tiivistetään Pomarkun tarina. Siinä esitellään sloganit, määritellään yhtenäinen visuaalinen identiteetti ja ilme. Esiin tuodaan myös tunnus, värit, fontit sekä graafiset ohjeet. Brändikirja on tarkoitettu kunnan työntekijöille ja luottamushenkilöille sekä kaikille kuntalaisille ja yrittäjille avuksi ja työkaluksi Pomarkusta kertoessa. Brändikirja ohjaa viestintää ja markkinointia. Sitä käytetään kunnan markkinoinnissa, sisäisessä viestinnässä että arjen toiminnoissa. Yhtenäinen ilme ja viesti tukevat tunnettuutta ja luovat mielikuvaa Pomarkusta.
Pääset brändikirjaan tästä.
Kunnan logo on keskeinen osa kunnan visuaalista ilmettä ja identiteettiä. Logoa käytetään laajasti kaikessa kunnan omassa toiminnassa ja markkinointiviestinnässä. Logon käyttö on luvanvaraista. Logon käyttöä tulee säännellä tarkasti, jotta voidaan varmistua, että logo edustaa kuntaa asianmukaisesti kaikissa yhteyksissä.
Yksityisten toimijoiden on haettava virallista lupaa logon käyttöön. Lupa voidaan myöntää, mikäli logon käytön nähdään edistävän kunnan markkinointiviestinnälle asetettuja tavoitteita, tai logon hyödyntämiselle esitetään muu perustelu käyttötarkoitus. Logon käyttö ei saa olla ristiriidassa kunnan arvojen tai imagon kanssa. Logoa ei saa käyttää yhteyksissä, jotka ovat epäeettisiä, loukkaavia, harhaanjohtavia tai laittomia. Logon käyttö kaupallisessa tarkoituksessa edellyttää, että kunta hyväksyy etukäteen tuotteet, joissa logoa hyödynnetään. Luvan myöntää kunnanjohtaja.
Logo tulee esittää tavalla, joka tukee positiivista kuntakuvaa. Käytössä tulee noudattaa kunnan brändikirjassa määriteltyjä graafisia ohjeita, kuten logon värejä, kokoa, muotoilua ja sijoittelua.
Tästä ladattavat logot: